Het weer is extreem zacht voor de tijd van het jaar, maar als iets Koning Winter kenmerkt is dat het zomaar anders kan worden als de wind gaan draaien. Wij hebben voor u de belangrijkste wintertips verzameld.

1. Wees voorbereid

Het is belangrijk voorbereid de winter in te gaan. Zorg voor onder meer startkabels en een sleepkabel. Controleer of alle verlichting in orde is en zorg voor een reserve lampensetje met juiste type lampjes. Behandel preventief portierrubbers met vaseline en portiersloten met kruipolie/siliconenspray om vastvriezen te voorkomen.

2. Zorg dat je altijd goed zicht hebt

Maak alle ruiten vrij van sneeuw en ijs voordat je wegrijdt. Het is handig om de voorruit ‘s nachts af te dekken met een doek, karton of krantenpapieren en eveneens de ruitenwisservloeistof te controleren op hoeveelheid en voldoende vorstbescherming (anti-vries). Controleer altijd voor het wegrijden dat ruitenwissers niet zijn vastgevroren. Dit kan je ook voorkomen door er van tevoren een stukje karton onder te leggen.

3. Bescherming

IJs, sneeuw en strooizout zijn niet goed voor de auto. Maak daarom de auto regelmatig schoon. Ook een stevige waslaag aanbrengen voor de vorstperiode geeft de auto een goede bescherming. Indien je de auto gedurende de vorstperiode wast, is het belangrijk de portierrubbers en sloten goed te drogen en opnieuw te behandelen met vaseline of kruipolie/siliconenspray.

4. Banden

In veel landen zijn tegenwoordig winterbanden verplicht gedurende de wintermaanden. Zomerbanden zijn minder geschikt om te rijden bij winterse omstandigheden. Het rubber van de banden wordt harder waardoor de remweg langer wordt. Winterbanden hebben een andere rubbersamenstelling die langer zacht blijft bij lage temperaturen. Een winterband heeft bij een snelheid van 50 km per uur een remweg van 32 meter terwijl deze bij een zomerband 63 meter is. Dat is bijna het dubbele! Controleer regelmatig de bandenspanning. Niet alleen ten behoeve van de wegligging maar ook voor een gunstiger brandstofverbruik en minder slijtage.

5. Starten

Het meest voorkomende probleem is een lege/zwakke accu. Zorg daarom tijdig voor een goede accu. De levensduur bedraagt gemiddeld 4 jaar. Indien je de auto start, controleer dan van te voren dat alle overige elektrische verbruikers als verlichting, achterruitverwarming, radio/navigatie, airco etc, uitgeschakeld staan. Het is niet bevorderlijk voor de motor om deze voor te verwarmen. Wanneer je de auto gestart hebt, is het beter om er meteen rustig mee weg te rijden. Dus voor het starten de ruiten schoonmaken/krabben. Let op dat bij het krabben er geen elektrische verbruikers aanstaan, zoals binnenverlichting vanwege een geopend portier. Ook als de auto voor langere tijd niet gebruikt wordt of slechts voor zeer korte ritjes, zal de accu op gegeven moment leeg raken.

6. Handrem

Zet de auto niet op de handrem maar in de 1e versnelling of in de achteruitversnelling om te voorkomen dat de handremkabel vastvriest. Indien de auto een elektrische (automatische) handrem heeft kan deze functie uitgeschakeld worden. Zie hiervoor de handleiding van de auto.

7. Winterbeurt

Het beste is om de auto voorafgaande aan de winterperiode een wintercontrole te laten ondergaan bij de garage/dealer. Hier wordt onder meer gekeken naar de kwaliteit van de accu, status van de banden en bandenspanning, multi-riem, vorstbeveiliging en niveau van de koelvloeistof en ruitensproeier vloeistof. Tevens wordt het remsysteem gecontroleerd en getest. Indien deze controle niet is uitgevoerd dien je deze punten uiteraard zelf te controleren.

8. Sneeuwkettingen

In sommige wintersportlanden is het verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben. Zorg dat je de juiste maat kettingen bij je hebt. Het is zeer raadzaam vooraf thuis een keer te oefenen met het omleggen van de kettingen. Bij het verkeerd omleggen van de kettingen kan namelijk al snel schade ontstaan. Stel het gebruik van sneeuwkettingen niet te lang uit. Als je eenmaal vaststaat, is het een stuk lastiger de kettingen te monteren.

9. Bio-ethanol benzine

Het percentage bijgemengde biobrandstof in benzine en diesel neemt in de loop der jaren toe. Een Euro 95-variant waarin 10% bio-ethanol zit is E10. Niet alle benzineauto’s kunnen probleemloos E10 tanken. Zo levert het vooral bij de eerste generatie direct ingespoten motoren (de dealer weet of je zo’n motor hebt) problemen op. Voor auto’s die geen E10 mogen gebruiken geldt: tank Super-Plus 98 als er geen Euro 95 leverbaar is. Deze benzine is weliswaar duurder, maar levert geen technische problemen op.