Het is onoverkomelijk: de trajectcontrole op een deel van de Rijksweg N9 tussen Alkmaar en Den Helder gaat er komen. Sterker nog, hij had er in het najaar van 2019 al moeten zijn. Het systeem was echter door vertraging in de ontwikkeling van de software nog niet klaar. In het Noord-Hollands Dagblad werd eerder gerept dat de trajectcontrole mogelijk pas eind 2020 in zou gaan. Dat is de vraag nu de eerste trajectcontrole op een provinciale weg, tussen Baarn en Bunschoten op de N414, in februari is ingegaan.
Het is nu meer de vraag welk tijdspad de overheid heeft uitgestippeld. Oftewel: wat is de agenda van de overheid op de geplande twintig provinciale wegen waar de trajectcontrole moet komen? Wanneer met andere woorden is in die planning de N9 aan de beurt, staat deze weg voorop of achteraan in de rij?
Dat is onduidelijk, wel evident is dat de trajectcontrole er dit jaar nog gaat komen. Tot die tijd zal de politie handhaven. Ook werd er gesproken door het Openbaar Ministerie van tijdelijke flitspalen, maar die zijn er nog niet en het lijkt nu de software gereed is niet meer van toepassing die alsnog te plaatsen. De trajectcontrole wordt geïnstalleerd op het stuk tussen Burgervlotbrug en Sint Maartensvlotbrug.