Automobilisten kiezen meestal voor een onafhankelijk garagebedrijf, zoals Autoservice Van Went, voor het onderhoud aan hun auto. Dat blijkt uit onderzoek van de Aftersales Monitor 2019 van brancheorganisatie RAI vereniging. 37 procent van de Nederlanders kiest voor een ‘vrije’ garage. Dat is een procent marktaandeel meer dan de dealers. Overige reparateurs zijn goed voor 20 procent van de markt, de zogeheten fast-fit-bedrijven zoals Kwikfit en Carglass hebben een marktaandeel van acht procent.

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders nog nooit zo vaak naar de garage zijn gegaan als afgelopen jaar. Het ging in 2019 om 17,9 miljoen onderhoudsbeurten ten opzichte van 16,2 miljoen in 2018. Daardoor zagen de werkplaatsen hun omzet met in totaal bijna vier miljard euro stijgen. Daarmee werd het niveau van voor 2012 weer aangetikt. Een en ander heeft ermee te maken dat de effecten van de financiële crisis zijn weggeëbd, maar ook dat het onderhoud goedkoper is geworden. Gemiddeld betaalt een Nederlander nu 461 euro per jaar aan onderhoud voor zijn auto, dat was in 2010 670 euro. Meer dan 25 procent van de kosten wordt besteed aan de APK en periodiek onderhoud hetgeen aangeeft dat de wagens steeds betrouwbaarder worden.