Voor een afspraak? Bel ons: 0226 39 99 00 LET OP! Wij zijn verhuisd naar Kabelstraat 11 in Warmenhuizen! info@autoservicevanwent.nl

Nederland telt inmiddels bijna 85.000 elektrische auto’s, bijna een verdubbeling met een jaar eerder. Maar de opkomst van de ‘e-auto’s’ gaat niet zonder horten en stoten. Eerder deze week stond er een artikel in het Noord-Hollands Dagblad dat het elektrische rijden wel eens ten koste zou kunnen gaan van tankstations. Als de benzine- en dieselpompen verdwijnen, wat dan? Wel, eigenaren van tankstations zouden veel meer op service moeten overschakelen door hun winkelruimte op te waarderen tot comfortabele loungeruimte. Waardoor je er niet alleen terecht kan om last-minute producten voor de partner, zoals bloemen en cadeaus, te kopen maar vooral kan genieten van vers eten in comfortabele fauteuils. En dan is er nu ook nog de brandstof van de ‘e-auto’ zelf. Niet alleen zijn er nog volstrekt onvoldoende laadpalen, maar de prijs per laadpaal verschilt ook nog eens enorm.
De Volkskrant meldt in dat verband het volgende:
Een voorbeeld uit de gemeente Den Haag. Wie hier aan Carnegieplein besluit te laden, betaalt 35 eurocent per kWh en een starttarief van 0,12 cent. Rijd je echter nog geen 500 meter verder naar de paal in de Billitonstraat, dan betaal je slechts 30 cent per kWh, zonder extra starttarief. Het verschil in prijs lijkt klein, maar uitgaande van gemiddeld vier laadsessies per week van 25kWh scheelt dat op jaarbasis zo’n 285 euro.
Zoals terecht gesteld wordt in het artikel: in welke branche zijn de prijsverschillen zo groot? Het tv-programma Radar constateerde in 2016 al dit probleem, maar het is nog verre van getackled. Zoals er wel meer onduidelijkheid is over ‘e-auto’s’. Want wat is de levensduur van je accu? Blijft hij wel, net als een auto die op fossiele brandstof rijdt, tot over een ton aan kilometers goed rijden? Of gaat net zoals bij een laptop na een paar jaar intensief gebruik het licht uit? En wat betekent dat dan voor de waarde van je elektrische auto?
Nee, voor al dit soort onzekerheden zijn weggenomen is het beter om gewoon een diesel- of benzineauto te blijven rijden. Dan weet je waar je aan toe bent en bovendien worden ze ook steeds schoner in gebruik.